DEKT HET INSCHRIJFGELD DE ORGANISATIEKOSTEN
De laatste tijd verbaas ik me over het m.i. hoge inschrijfgeld bij gewone regionale wedstrijdjes. Dat er voor grote marathons e.d. een hoog bedrag wordt gevraagd is soms nog uit te leggen. Kilometers dranghekken en tribunes kosten nu eenmaal geld en dat je je herinnering daar eigenlijk zelf betaalt, is zeker geen nieuws. En dan heb ik het nog niet over commerciële organisaties, die willen dat de kassa rinkelt. Maar hoe zit dat bij onze eigen wedstrijdjes?
Het inschrijfgeld van de volgende 8 wedstrijden in Zeeland bedraagt gemiddeld € 8,- bij voorinschrijving. Bij na-inschrijven komt er dan nog 2 á 3 euro bij. Wel is er meestal een onderscheid tussen leden en niet leden van een atletiekclub van ongeveer 2 euro en bij wedstrijden van je eigen club krijg je korting . Maar als je lid bent van een club en dus contributie betaalt ( in mijn geval € 160,80 per jaar ) en aan 3 regionale wedstrijden per maand meedoet, ben je toch snel nog eens zo’n € 200, – per jaar aan inschrijfgeld kwijt. Nu zal niet iedereen ruim 30 wedstrijdjes per jaar lopen of komt dat juist door het inschrijfgeld. Als in hetzelfde gezin meer personen wedstrijden lopen, wordt het toch een dure hobby.
En is het nodig om deze bedragen te vragen? Naast mijn lidmaatschap in Nederland ben ik al 30 jaar lid van een Belgische club aangesloten bij de KAVVV ( een alternatieve sportbond ). Daar betaal ik € 40,- contributie per jaar en dan kan ik gratis aan alle wedstrijden van die organisatie meedoen. Er is bijna elke week een wedstrijd. Voor zover ik weet hebben ze geen grote sponsors, die veel kosten voor hun rekening nemen. Het kan dus anders.
Ik ben nu ruim 60 jaar lid en inschrijfgeld is er altijd geweest, maar dan ging het over 2 tot 5 gulden. En als deelnemer kreeg je altijd een herinnering in de vorm van een vaantje, een medaille of één of ander gebruiksvoorwerp. Ook dat is er dikwijls niet meer bij en veel deelnemers zitten daar misschien ook niet op te wachten. Maar waar gaat het inschrijfgeld dan wel naar toe?
Toen ik nog volwaardige JARO crossen organiseerde, heb ik wel eens uitgerekend hoeveel zo’n wedstrijd eigenlijk kost. Ik bedoel dan niet de try outs van de laatste tijd, want die kosten bijna niets. Eigenlijk alleen startnummers en spelden ( 25 cent per deelnemer ), een paar tientjes voor de EHBO en afhankelijk van de deelname rond de 150 euro aan prijsjes. Als ik bij een alternatief crosscircuit uitpak met shirts is het natuurlijk iets meer, maar dat is eenmalig. Bij de JARO crossen die ik organiseerde tussen 2011 en 2021 kostte een cross gemiddeld € 600,-. Maar dan maakte ik kosten die een club normaal niet heeft: Sjaak Sinke voor registratie en geluid en ik gaf alle medewerkers een vergoeding en 3 consumpties en dat zie je ook niet overal.
Dus blijft mijn vraag: Wat kost de organisatie van een gewone wedstrijd en moet dat helemaal gedekt worden door het inschrijfgeld? Bij veel wedstrijden zie ik de namen van sponsors. Wat dragen die dan bij. Ik neem toch aan dat een club in de begroting een bedrag reserveert voor de organisatie van wedstrijden. Zie ik kosten over het hoofd of zijn wedstrijden een “verdienmodel”, zoals vroeger de prestatielopen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties en wees gerust: Bij JARO blijft deelname gratis, hoewel dat ook geen garantie is op meer deelnemers. Foto AV’56: prijsjes maken deel uit van de organisatiekosten.
Tegenwoordig wordt bij bijna elke wedstrijd en zelfs bij trimlopen gebruik gemaakt van tijdwaarneming dmv tags. Die tags kosten helaas per stuk al een €1 en daarbij heb je nog de afschrijfkosten van receiver, antennes, computer(laptop). Omdat je vaak niet weet hoeveel deelnemers er zijn bij een wedstrijd moet je er als organisatie voor zorgen genoeg tags te hebben. Niet gebruikte tags worden meestal niet meer gebruikt, Met de kosten daarvan, niet gedekt door inschrijfgeld, moet je dus rekening houden. EHBO inhuren voor een wedstrijd wordt ook steeds duurder en ook een fatsoenlijke speaker komt niet voor niets.