Blog

OOK DIT JAAR STERK BEZETTE 5000 METER IN GOES

Lange afstanden op een atletiekbaan zijn over het algemeen niet populair. “Al die stomme rondjes op een ondergrond die we niet gewend zijn” is meestal het argument om niet mee te doen. Bijkomende factoren zijn de soms plaatsvindende schoenencontroles bij wedstrijden met een World Athletics label en het feit dat je bij weinig deelnemers tegen te sterke lopers moet strijden en dikwijls gedubbeld wordt.

Bij de 5000 meter in Goes op woensdag 13 mei hebben we daar allemaal geen last van. Net als vorig jaar is er voldoende deelname en is er geen schoenencontrole. Het blijven wel 12,5 ronde op een kunststofbaan van 400 meter en dan moet je je wedstrijd goed indelen. Wie net onder de 20 minuten wil lopen, moet gemiddeld de rondjes in 1.36 minuten afleggen en dan hopen op een sterke eindsprint. Ik ga proberen om de deelnemers vanaf de zijlijn een beetje te “coachen”. Vorig jaar lukte dat prima en stelden velen dat op prijs.

Vorig jaar waren er 62 inschrijvingen en werd er in liefst 4 series gelopen. Ongeveer 40 hardlopers verbeterden of vestigden een p.r. en 28 van hen verdienden met hun prestatie een premie. Premies zijn er ook dit jaar te verdienen. Dit zijn de voorwaarden voor respectievelijk mannen en vrouwen:

100 euro voor een tijd sub 15/17.30 min

50 euro sub 16/19 minuten

30 euro sub 17/20.30 min.

Geen gemakkelijke opgave, maar voor veel regionale lopers v/m zijn de premies van 30 en 50 euro haalbaar. Ook 100 euro kan, maar dan moeten ze wel meedoen. Vorig jaar lukte dat bij de vrouwen toen Laurey van de Berge en Mariska Tjeerdsma 17.19.7 en 17.21.8 liepen. Bij de mannen lukte het met 15.33 niet, maar in regio 11 zijn er wel lopers die een sub 15 minuten in de benen hebben. Als sponsor en atletiekliefhebber hoop ik nog altijd dat ze een keer meedoen.

Voor de wedstrijd van woensdag a.s. staan er nu 60 deelnemers ingeschreven, maar inschrijven kan nog tot maandag 11 mei 19.00 via https://www.atletiek.nu/wedstrijd/main/43854 . Zo’n 40 van de aangemelde atleten kunnen die 5000 meter lopen in een tijd onder de 20 minuten. Dat lukte bij de toch ook altijd goed bezette FysioKapelleloop over 5 km vorig jaar 28 van de 136 deelnemers. Ik durf dus te stellen dat deze 5000 meter op de baan één van de sterkst bezette wedstrijden in Zeeland is.

Een paar clubs en trainers zien het belang van zo’n wedstrijd in. Snelle baanwedstrijden in de zomer en crossen in de winter blijven per slot van rekening de basis voor goede hardlopers. Mauricio Gonzalez, ooit goed voor een tijd van 13.22.4 minuten over 5000 meter, liet weten dat hij probeert met een grote groep lopers naar Goes te komen. Vorig jaar was het Gonzalez Running Team met 16 lopers aanwezig. Ook Jos den Hollander, trainer van AV’56 en ZeelandRunning, probeert zijn lopers te motiveren om deel te nemen.

Wie zijn de voorlopige kanshebbers? Op zich is dat bij deze wedstrijd niet belangrijk. Op papier zijn Patrick de Vos, Okbazgi Kidane en Timo van Rooijen de snelste lopers, maar het is de bedoeling dat ze goed samenwerken en zo een tijd in de buurt van de 15 minuten lopen. Daarachter is nog een groep die nu tijden van in de 16 minuten heeft staan, maar misschien ook wel sub 16 kan koersen. En wie weet welke aanmeldingen er nog komen?

Bij de vrouwen heeft Simone Cornelisse de snelste tijd achter haar naam, maar hier geldt hetzelfde verhaal. Met behulp van gelijkwaardige mannen in haar serie moet ze proberen om onder de 19 minuten te lopen. Verder zijn er een aantal vrouwen die de 20 minutengrens kunnen slechten. Ik hoop overigens dat er nog veel meer vrouwen inschrijven.

De wedstrijden beginnen om 18.30 uur en behalve deelnemers reken ik ook op de nodige toeschouwers. Met z’n allen de lopers aanmoedigen en naar goede tijden “schreeuwen”. En voor wie alleen hardlopen niet interessant genoeg is. Er staat ook kogelstoten, speerwerpen, verspringen en hoogspringen op het programma en ook daarvoor is voldoende animo. Foto AV’56: de dames kunnen mooi profiteren van de mannen om een snelle tijd te lopen.