ORGANISATIES KUNNEN NOG IETS LEREN
Nee, ik ga hier niet beweren dat mijn organisaties geweldig zijn. Een deel moet ik zelfs afblazen vanwege gebrek aan belangstelling. Is dat mijn schuld of komt dat door de hedendaagse opvatting over met name hardlopen? Een wedstrijd over liefst een beetje lange afstand door een natuurgebied doet het nu eenmaal beter dan een 5 km op de baan of rondjes bij een sportpark. En ze betalen liever 25 euro of meer inschrijfgeld dan gratis meedoen. Begrijpen wie begrijpen kan!!!!
Maar misschien kan ik na bijna 60 jaar organiseren ook nog iets leren. Ik weet namelijk niets over digitale toepassingen. Ik weet wel dat ik bij mijn organisaties altijd probeer om de beste condities voor de atleten te scheppen. Dat gebeurt op allerlei manieren: series op sterkte, juist gemeten afstand, linksom of rechtsom lopen vanwege de te verwachten wind, aanbieden van premies als stimulans om snel te lopen, bij een cross wedstrijd over bepaalde tijd + ronde afmaken, enz. Andere wedstrijden hebben hoofdzakelijk aandacht voor veel deelnemers en het evenement lijkt dan wel belangrijker dan de deelnemers of het niveau van het Zeeuwse hardlopen.
Nu weet ik ook dat ik met mijn kritiek veel mensen voor het hoofd stoot. Dat is in beginsel niet mijn bedoeling, maar als men na de nodige herhaalde adviezen op dezelfde manier blijft doorgaan en wedstrijden of een competitie steeds verder afkalven, kan het dikwijls niet anders. De verwensingen neem ik dan maar op de koop toe. En is mijn kritiek altijd negatief?
Toen ik vorige week iets schreef over de Track Night baanwedstrijd van Scheldesport stonden daar ook positieve zaken in: goed initiatief met aantrekkelijke prijzen en kogelstoten was van een hoog niveau. Maar bijna geen Zeeuwse deelname en nummers ( steeple en hinkstap ) waar in onze provincie geen atleten voor zijn, vind ik minder doordacht. Daar moet dan bij een volgende editie aandacht voor zijn.
En bij wedstrijden in het algemeen kan het ook beter. Doe je ambitieuze hardlopers een plezier met wegwedstrijden over kromme afstanden, zoals 5,3 – 7,4 – 13,2 km. Maar als het wel courante afstanden zijn en het parcours gedeeltelijk onverhard is, zoals o.a. bij de halve en hele marathons in de provincie, heb je er als loper ook niets aan. Je tijd telt eigenlijk niet. Maak als organisatie een duidelijke keuze en kom niet te veel met van die “vlees noch vis wedstrijden”. Beperk verder het aanbod van afstanden: de langste afstand voor lopers die dat kunnen in een fatsoenlijke tijd en een duidelijk kortere afstand voor de rest. Of maak er anders weer “prestatielopen” van zonder uitslag, zoals we dat vroeger deden. In België, maar ook op Walcheren, zie je steeds meer loopjes met de formule van een wandel – of fietstocht: starten tussen bijvoorbeeld 11 en 14 uur en geen wedstrijdelement.
Ook bij sprint en technische nummers op de baan kan het beter aangepakt worden. Nu zie ik tijdens een middagje baanatletiek 4 verschillende sprintafstanden en dan heel veel series met 2 á 4 lopers, terwijl er 6 banen zijn. Die verschillende afstanden heeft te maken met de regels van de atletiekbond voor de diverse leeftijden, maar moet je je daar bij eenvoudige wedstrijdjes aan houden. Gewoon voor iedereen een 60, 80 of 100 meter, maar er wel voor zorgen dat alle sprinters op die afstand 2 keer in actie komen tijdens zo’n middag.
Bij de technische nummers is de deelname over het algemeen groot. Wel opvallend dat daar de categorieën senioren en U20 dikwijls ontbreken. Heel veel U16 en U14 en masters. Soms bijvoorbeeld 20 of meer kogelstoters en die werken hun wedstrijd soms samen af. Dat betekent dat je ongeveer 20 minuten moet wachten op je volgende poging. Met 3 pogingen duurt de wedstrijd dan een uur. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets bevorderlijk is voor de prestaties. Dat moet dus anders!!
Dikwijls zal de groep wel gesplitst worden, zodat de ene helft kan kogelstoten en de andere helft gaat speer – of discuswerpen. Met 12 of 13 deelnemers ben je om de 10 minuten aan de beurt en is een wedstrijd met 3 pogingen per deelnemer na een goed half uur klaar. Meer pogingen zijn dan ook mogelijk. Maak dat dan van te voren bekend en doe dat standaard. Misschien komen er op die manier ook betere senioren en U20 werpers meedoen. Dan loont het ook de moeite om daar eens een keer premies voor prestaties uit te loven.
En nu ik het over premies en dus prijzen heb. Soms mag dat wel een beetje duidelijker en eerder aangekondigd worden. Het gebruik van atletiek.nu voor het aankondigen, het inschrijven en de uitslagen werkt fantastisch, maar de aankondiging zijn niet altijd vanaf het begin volledig. Soms zie je staan “onderdelen nog niet bekend”, maar als dat wel bekend is, moet je alles vermelden. Bij de wedstrijd van AV’56 op 12 juni bijvoorbeeld. Ik had met de WTC een afspraak gemaakt over het sponsoren van de mijl, maar daar lees ik niets over. Bij Goes on Track is het nog erger. Helemaal niets over prijzen en premies en op dit moment kunnen blijkbaar alleen senioren inschrijven.
Verder vind ik bij wedstrijden met een World Athletics label zoals Goes on Track en Track Night van Scheldesport dat de mededeling over de schoenencontrole veel atleten afschrikt. Zeker na de diskwalificaties van vorig jaar. Geef precies aan voor wie die regel geldt en als dat slechts voor een handvol atleten is, moet je misschien overwegen om dat label er maar niet op te plakken. Ik heb al eens een verhaal geschreven en sprak toen over “het kind met het badwater weggooien” https://www.dehardlooprebel.nl/blog/2024/07/05/het-kind-met-het-badwater-weggooien . Het duurt nog even voor Goes on Track plaatsvindt, maar hopelijk worden de details op atletiek.nu snel aangepast. Foto AV’56: lang wachten op je volgende poging is niet bevorderlijk voor de prestatie.

Recente reacties