Blog

WIE DOEN ER IN ZEELAND AAN ATLETIEK

Dat is waarschijnlijk moeilijk te zeggen. Heel veel mensen lopen regelmatig een rondje hard, maar zijn geen lid van een atletiekclub. Een deel van die lopers doet ook wel eens mee aan een wedstrijd, maar verder wordt dat niet geregistreerd. Ik kan me dus alleen baseren op de officiële cijfers van de atletiekunie en die kreeg ik deze week onder ogen.

In regio 11 of te wel regio Zeeland zijn 9 clubs aangesloten. Sinds een paar jaar hoort Loopgroep Zeeland daar ook bij, maar ik weet niet of zij veel wedstrijdatleten hebben. En voor wie het nog niet wist: AV Flakkee hoort ook al jaren bij onze regio. Aan het eind van 2025 stonden er 2509 leden ingeschreven: 1113 vrouwen en 1406 mannen. En dan hebben we het over de jongste pupillen tot de oudste masters. Van hen zijn er 1024 ingeschreven als recreant, waarbij de leeftijdscategorie niet vermeld wordt. Verder staan er ongeveer 250 leden vermeld onder de noemers wandelaar en “overig”. Ik neem aan dat dit juryleden en niet actieve leden zijn.

Bij de wedstrijdatleten zien we toch een opmerkelijke ontwikkeling in de opbouw van de leeftijden. In mijn stukjes wijs ik er regelmatig op dat we de categorie U20 en senioren bijna niet zien in de Zeeuwse wedstrijden. “Doen ze niet mee of zijn ze er niet?“ is dikwijls mijn vraag. Ze zijn er wel, maar in verhouding tot alles onder de 16 jaar en zelfs met de masters te weinig. In veel andere regio’s en landelijk is zeker de verhouding met de masters gunstiger.

Eind 2025 waren er in de regio Zeeland 518 wedstrijdatleten onder de 16 jaar of te wel een overlap van 10 jaar. In de categorieën U18, U20 en senioren en dat gaat over bijna 20 jaar zijn het er 275. De masters zijn met 402 wedstrijdatleten en hoewel deze categorie natuurlijk erg veel jaren omvat, mag je er van uitgaan dat het aantal 60 plussers met een wedstrijdlicentie niet meer zo groot is. In een sport waar normaal de beste prestaties worden geleverd tussen 18 en 35 jaar mag je dus veel meer atleten verwachten in die categorieën. In de topsport zijn dat ook de mensen, die meedoen aan een EK, WK en OS en waar de media over bericht.

Het is natuurlijk al vreemd dat in Zeeland bijna de helft van de actieve leden als recreant te boek staat. Landelijk is dat overigens ook zo, dus op dat vlak vallen we niet op. Ik pleit nog steeds voor de formule van vroeger waar elk lid van toen nog de KNAU wedstrijdgerechtigd was. Recreanten kunnen sowieso al aan bijna alle wedstrijden meedoen, dus waarom dit onderscheid? Niet leden mee laten doen aan wedstrijden werkt voor de wedstrijdsport alleen maar averechts. Ze hebben geen behoefte aan en worden dus geen lid van een club, die clubs missen contributies, maar vooral potentieel goede wedstrijdatleten. Bij de Oosterscheldeloop in Kattendijke eindigden er 3 senior vrouwen en 3 senior mannen, die op dat moment geen lid waren van een club, bij de beste 10. Bij de Meidoornloop in Nisse was het complete podium bij de mannen op de 15 km geen lid van een atletiekclub. Daar moeten clubs dus op inzetten.

Terug naar de jaren 70/80, toen alleen leden van een club aan een wedstrijd mee mochten doen en de rest aan de prestatieloop, gaat niet meer. Ook al zouden atletiekclubs deze beslissing nemen, dit zal weinig effect hebben. Heel veel hardloopwedstrijden worden namelijk door derden georganiseerd, d.w.z. stichtingen of organisaties los van de atletiekunie. Zij willen alleen maar zoveel mogelijk deelnemers, ongeacht het niveau. Atletiekclubs zullen dus moeten aantonen dat lid worden aantrekkelijk is. Alleen maar extra betalen in de vorm van contributie is dan geen goed idee. Er moet iets tegenover staan: goede trainingen, aantrekkelijke wedstrijden voor prestatiegerichte atleten, geen of weinig inschrijfgeld, bijna gratis clubkleding, enz. Allemaal niet binnen een jaar te realiseren, maar misschien toch iets om over na te denken.

En natuurlijk is atletiek meer dan hardlopen van lange afstanden. Voor sprinters en atleten die technische nummers prefereren moet je ook iets te bieden hebben. Veel sporters weten helemaal niet dat ze talent hebben voor de sprint, het werpen of springen. Organiseer daarom talentendagen. Volgens mij zijn hiervoor compleet uitgewerkte programma’s beschikbaar. Ongetwijfeld zijn er nog meer mogelijkheden, maar doe iets. Alleen op die manier heb je over een jaar of 10 meer leden en nog belangrijker een goede verhouding v.w.b. de leeftijden van die leden en veel meer wedstrijdatleten dan recreanten.

Van de jeugd weten we dat een groot deel afhaakt voordat het om de knikkers gaat. Masters hebben normaal gesproken hun beste jaren achter zich. Meedoen en proberen het niveau zo lang mogelijk te behouden is voor deze groep het voornaamste. Van de U18, U20 en senioren ( van mij mag de M35 er ook nog bij, want in het verleden begon de categorie “veteranen” pas bij 40 ) moeten we de beste prestaties verwachten en die groep moet dus groeien. Het is een saai verhaal geworden, maar hopelijk maakt het de tongen los. Foto AV’56: krijgen we straks alleen nog wedstrijden met atleten onder de 16 en boven de 50?