NOG ÉÉN KANS OP JARO ZOMERCUP 2026
Na de geslaagde JARO PAASTROFEE van 4 april op de skeelerbaan vroegen deelnemers of er bijvoorbeeld in het najaar weer zoiets georganiseerd kan worden. Dat kan, maar het najaar is niet de meest geschikte periode met veel andere wedstrijden.
Mijn voorkeur gaat dan uit naar de zomermaanden en daarom de JARO ZOMERCUP 2026 met een reeks van 5 wedstrijden in juli. Als we daar op vrijdag 3 juli mee beginnen, moet ik dat een maand van te voren aanmelden bij de gemeente Goes. Verder moet ik EHBO + 1 of 2 medewerkers regelen per wedstrijd en prijzen bestellen.
Dan wil ik wel weten of er voldoende belangstelling is om te voorkomen dat ik alles begin juli moet afblazen en ik eventueel met een vracht prijzen blijf zitten. Vandaar mijn verzoek om voor 31 mei in te schrijven. Als er dan gemiddeld per wedstrijd 20 deelnemers zijn, gaat het door en kan er daarna door “laatkomers” altijd nog ingeschreven worden.
Als iedereen echter wacht en hoopt dat anderen wel op tijd inschrijven, lopen we de kans dat het niet doorgaat. En die kans wordt elke dag groter. Of is er eenvoudigweg geen animo voor deze wedstrijden? Voor mij prima, als ik het maar weet. Van sommigen krijg ik een mailtje dat ze in die periode op vakantie zijn, maar aan 1 wedstrijd kunnen deelnemen of de voorkeur geven aan andere wedstrijden.
Anderen vragen of er wel voldoende tegenstanders zijn. Voor de eerste wedstrijd op 3 juli zijn er nu 16 inschrijvingen voor de 3000 meter en dat betekent in ieder geval 2 series op sterkte. Een week later staan er voor de 5000 meter al 14 op mijn lijst en dat is ook het geval voor de laatste 5000 meter op 31 juli. Met nog een paar aanmeldingen worden dat dus ook 2 series. Hier is dus tegenstand genoeg.
Voor de kortere loopnummers is minder animo. Uit ervaring weet ik dat de jeugd weinig zin heeft in deze wedstrijden ( of wordt het door trainers niet gestimuleerd ? ) en daarom staan deze afstanden ook open voor volwassen. Dat mogen echte specialisten zijn van de middenafstand, maar misschien is het ook iets voor ouderen, die te lang onderweg zijn bij een 3000 en 5000 meter. Of zoals in mijn geval die afstand helemaal niet meer achter elkaar kunnen hardlopen.
Ik ga proberen een paar keer mee te lopen als dat vanwege de organisatie kan. Op 17 juli kan ik zeker meedoen aan de 400 meter. Dat wordt een speciaal nummer. Alle deelnemers lopen apart. Het is een tijdloop met vliegende start. Je tijd begint te lopen als je over de start gaat. De aanloop om op snelheid te komen is maximaal 30 meter, maar dat is niet verplicht.
Op dit moment zijn er in totaal 21 aanmeldingen, maar aangezien niet iedereen aan alle wedstrijden meedoet betekent dit concreet 14 tot 19 deelnemers per wedstrijd. Te weinig dus. Wil je dat het wel doorgaat. Schrijf dan z.s.m. in. Ook als je maar 1 of 2 keer mee kunt doen, is jouw inschrijving belangrijk.
Hier nog een keer het programma:
Vrijdag 3 juli: 3000 meter en 600 meter
Zaterdag 11 juli: 5000 meter en 800 meter
Vrijdag 17 juli: 1500 meter en 400 als tijdloop met vliegende start
Zaterdag 25 juli: 3000 meter en 1000 meter
Vrijdag 31 juli: 5000 meter, mijl en 600 meter
We beginnen steeds om 19.00 uur met het kortste nummer. Indien nodig zijn er series. Inschrijven via jacroose@hetnet.nl met vermelding van naam, v/m, club of woonplaats, datum wedstrijd (en ) + afstand. Deelname is gratis.
Bij 3 deelnames krijg je een prijsje. Van de langste afstanden wordt een klassement gemaakt: de beste 4 resultaten tellen en bij deelname aan een 5e wedstrijd krijg je bonuspunten. De winnaars v/m krijgen de JARO Zomercup en tevens is er voor de beste 5 bij de vrouwen en de mannen een extra prijs. Foto Henk Vermaas: als iedereen meedoet, wordt het in juli lekker druk op de skeelerbaan in Goes – Zuid.

Recente reacties