Blog

JARO ZOMERCUP 2026 GAAT DOOR, MAAR ………

In april lanceerde ik het idee om in juli een reeks wedstrijden op de skeelerbaan in Goes – Zuid te organiseren onder de naam JARO ZOMERCUP. In eerste instantie was het idee om in samenwerking met AV’56 extra baanwedstijden op poten te zetten, omdat er in de lange zomerperiode weinig op de baan te doen is. AV’56 ziet daar echter geen heil in.

Geïnspireerd door het succes van de JARO PAASTROFEE op 4 april heb ik toen besloten om het alleen te organiseren. Op de wedstrijddagen kan ik zeker rekenen op hulp van enkele mensen, dus dat moet kunnen. Na de aankondiging op april 23 april ontving ik binnen 3 dagen 10 aanmeldingen. Bijna allemaal voor in principe alle wedstrijden. Een beetje spottend schreef ik op mijn site dat het “liep als een trein”. Wel als een stoomtrein en die viel spoedig stil. Lange tijd zag het er dus minder gunstig uit, want ik had als voorwaarde op 31 mei gemiddeld 20 aanmeldingen per wedstrijd.

Na een herhaalde oproep op mijn website, een stukje op de website van AV’56 en diverse mails zijn er nu in totaal 25 inschrijvers. Aangezien niet iedereen aan alle wedstrijden meedoet, betekent dit concreet 14 tot 21 per wedstrijd. Eigenlijk te weinig, maar als ik zie dat er bij andere wedstrijden soms 1 of 2 weken van te voren nog minder inschrijvingen zijn, vind ik alles annuleren ook geen optie.

Het gaat dus door, maar in aangepaste vorm. Het klassement met een beker voor de winnaar v/m en andere extra prijzen voor de langste afstanden vervalt. Met de huidige aantallen is er van een interessante competitie geen sprake. De naam “Zomercup” is dan misschien niet helemaal meer op zijn plaats, maar dat laat ik toch maar gewoon staan. De prijs voor 3 deelnames blijft. De optie “verloting op startnummer bij de laatste wedstrijd” voeg ik toe. En misschien nog een prijsjes voor de winnaars bij elke wedstrijd. Ik heb de wedstrijden deze week aangemeld bij de gemeente Goes en vraag ook de EHBO. Ik hoop dan de volgende maand op nog diverse inschrijvingen en dat er niemand afzegt.

Aangezien de eerste wedstrijd pas op 3 juli is, kan er dus nog ingeschreven worden via jacroose@hetnet.nl met vermelding van naam, v/m. club of woonplaats en de datum + afstand(en) van de wedstrijden. Inschrijven kan steeds tot uiterlijk de woensdag voor de wedstrijd. Je krijgt dan een dag van te voren nog een mail met alle details. Hier het volledige programma:

Vrijdag 3 juli: 3000 meter en 600 meter

Zaterdag 11 juli: 5000 meter en 800 meter

Vrijdag 17 juli: 1500 meter en 400 als tijdloop met vliegende start

Zaterdag 25 juli: 3000 meter en 1000 meter

Vrijdag 31 juli: 5000 meter, mijl en 600 meter

En dan wil ik nog even iets te zeggen over de JARO wedstrijden in het algemeen. Aparte JARO wedstrijden blijven elke keer toch een kleine worsteling om aan voldoende deelnemers te komen. Het draagvlak is te klein en het laatste jaar waren alleen de JARO 75 loop en de paastrofee min of meer geslaagd. Mijn voorkeur gaat dus uit naar samenwerken, zoals bij de 5000 meter op 13 mei. AV’56 organiseert en ik zorg voor de premies en mede voor de promotie. Dat werkt echter alleen als de samenwerking van 2 kanten komt. Die samenwerking hoeft zich niet te beperken tot de plaatselijk atletiekclub. Contacten met de VZA over de Zeeuwse crosscompetitie liepen echter op niets uit, maar misschien is er een loopgroep of wijkvereniging die een keer iets wil organiseren en advies, materiaal, prijzen, e.d. kan gebruiken. Foto Henk Vermaas: Met een aangepaste opzet voorkomen we een bijna lege skeelerbaan in juli.