ZOMAAR EEN PAAR BEDENKINGEN OVER DE ZEEUWSE ATLETIEK
Ik schrijf dit stukje, omdat ik noodgedwongen binnen zit. Het is erg warm en in de tuin is het niet uit te houden is. Zojuist bericht ontvangen van de gemeente Goes dat de melding voor de Zomercup wedstrijden is ontvangen en dat alles kan doorgaan als er binnen 10 dagen geen tegenbericht is. Niets bijzonders, want dat is de gebruikelijke procedure bij het melden van een zogenaamd klein evenement.
Een klein evenement betekent sinds vorig jaar minder dan 150 mensen, niet op de openbare weg en alles moet bereikbaar zijn voor hulpdiensten. Voor eenvoudige hardloopwedstrijdjes is een echte vergunning met de nodige rompslomp dus niet nodig en dan zijn er diverse plekken waar je zo’n wedstrijdje kunt organiseren. Zo kreeg ik vorig jaar toestemming voor een wedstrijd achter de atletiekbaan in Goes en over de oude zeedijk. Helaas was er bij hardlopers te weinig animo, maar ik blijf het nog steeds een mooie locatie vinden voor een wedstrijd.
Hardlopers zijn wat dat betreft moeilijk te doorgronden. Zo verschenen er in Goes op 13 mei 66 hardlopers aan de start voor een 5000 meter op de baan. Misschien aangelokt door de premies, maar die zijn toch maar voor een deel van de lopers weggelegd. Ik denk eerder dat series op sterkte de doorslag geven. Strijden tegen ongeveer gelijkwaardige tegenstanders en zo een mooie tijd lopen. Diezelfde formule inclusief premies wordt gebruikt bij de Engelse mijl op 12 juni, maar wat zien we? Twee weken voor deze wedstrijd nog maar 6 deelnemers. Wel 10 deelnemers voor het polsstokhoogspringen, waaronder Belgen met een p.r. van 4.50 meter. Weliswaar nog geen 6.30 meter, maar als we de premies bij dit onderdeel hadden ingezet, krijgen we misschien sprongen boven de 5 meter????
En nu ik het toch over de baanwedstrijden heb. Op pinkstermaandag werd ik gebeld door een andere oudgediende, die zich verbaasde ( ergerde??? ) over de meestal matige prestaties bij de pinksterwedstrijd in Hulst. Hij was daar jarenlang speaker en in die tijd had de wedstrijd een prima niveau. Jan van Laarhoven zorgde voor een indrukwekkend startveld en dan had je wat. Of zijn we toen ook al vergeten om zo’n wedstrijd interessant te maken voor Zeeuwse atleten? Ik haalde dat een paar weken geleden ook al aan i.v.m. de Tracknight in Terneuzen op 1 mei en Goes on Track op 22 augustus.
Een topwedstrijd in Zeeland is fantastisch als kers op de taart, maar dan moet er wel een taart zijn. Of gaat het straks net zo als bij het veldrijden: elk jaar een internationale cyclocross in Hulst, terwijl er in Zeeland verder geen echte veldritwedstrijden zijn en eigenlijk ook nauwelijks veldrijders. Heeft het Zeeuwse wielrennen veel aan zo’n wedstrijd? En met die taart bedoel ik in de Zeeuwse atletiek ruim voldoende Zeeuwse atleten die op de baan actief zijn en een deel dat met behoorlijke prestaties voor de dag komt. Dat krijg je alleen als er over het hele zomerseizoen van april t/m september voldoende baanwedstrijden met een afwisselend programma worden georganiseerd. Dat is nu helaas niet altijd het geval. Ik zie wel redelijk wat wedstrijden, maar dikwijls alleen voor werpers en springers. Of alleen voor de U12 en jonger of U14 en U16. Verder ligt het in de zomervakantie helemaal stil.
Ik kan dat met mijn wedstrijdjes op de skeelerbaan niet oplossen, want dat zijn alleen loopnummers. Misschien moeten clubs eens denken aan zogenaamde “instuifwedstrijden” in de zomervakantie. Zo noemden ze dat vroeger. Een wedstrijd met een beperkt programma van 3 of 4 onderdelen, zodat er weinig jury nodig is. Van te voren inschrijven kan, maar was toen niet noodzakelijk. In overleg met enkele atleten maak je na afloop een programma voor de volgende keer ( 1 of 2 weken later ). Zo organiseerden ze bij Zeeland Sport rond 1970 in de vakantie 4 of 5 wedstrijden.
Maar goed, dit jaar kan dat niet en zijn we in de zomer aangewezen op stratenlopen, baanwedstrijden buiten de provincie en in juli de JARO ZOMERCUP met afstanden vanaf 400 t/m 5000 meter. Voor de lange afstanden 3000 en 5000 meter is nu al een redelijke belangstelling met in ieder geval steeds 2 series. Op de kortere afstanden is de animo minder, maar misschien komt de Zeeuwse jeugd toch meedoen. Voor deelname aan 3 wedstrijden krijg je een prachtige grote 120 x 70 cm handdoek met opdruk. Foto: wekelijks baanwedstrijden in Vlissingen op een ouderwetse sintelbaan.

Recente reacties